• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Hur kan du ha så mycket prylar som genererat så mycket pengar om du inte gillar att konsumera nya saker ?

Hejsan, kanske uttryckte mig klumpigt. Klart jag gillar saker. Men inte nu när jag har skulder jag vill betala.
Det jag har sålt är mycket till friluftsliv, lite märkeskläder men mest Haglöfs, Fjällräven osv. Har mest köpt andra märken second hand. Någon ny märkesjacka jag alltid velat ha när jag vunnit flera hundratusen som jag sålt.
Har köpt/fått mycket guld jag har sålt av. Sen har vi högtalare, telefon, MacBook, sånt. Och en bil som kostade 125 000.
Hade inga lån förut och 50 000 mellan oss efter skatt. Man tyckte man var fattig.

Har sålt teknik till förlust som jag får delbetala för att gå runt med räkningar i våras och det är ganska mycket, ca 40 000.
Har samlat ihop mycket genom åren, gillar/gillade att handla men 90-95% är second hand.
T.ex. fin docka med klänning 6 kronor, tröja från Zara 10 kr. Det blir drivor med saker. Ska rensa.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Men spelar det någon roll om man släpper den med 750 000 i skuld och betalar ner den med bara 350 000 i skuld snabbt?
Jag tänkte eftersom att någon skrev att min utväg nog är skuldsanering, kan man inte ta det på mannen?
Har kvinnor större chans att få det? ”Utsatta” eller vad.
Tänker att han också borde ha en chans att få det. Han är äldre än mig med, inte så många år kvar att njuta av livet, strax över 40. (Skojar bara)
Men ni kanske förstår hur jag menar.
Om vi fokuserar på att sopa undan mina skulder kan vi ha en chans men hans är så höga och många att jag är rädd att jag släpper frivilligt för att rädda honom och att han sedan är tvungen att släppa ändå.
Det är dumt att inte rädda den som är anmärkningsfri tror jag när man kan välja.
Han verkar kunna tänka sig löneutmätning och att försöka få skuldsanering, är ju inget liv att betala 1 miljon i räkningar på två pers per år när hyran är 2000 t.ex.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 707
Poäng
1 177
Men spelar det någon roll om man släpper den med 750 000 i skuld och betalar ner den med bara 350 000 i skuld snabbt?
Jag tänkte eftersom att någon skrev att min utväg nog är skuldsanering, kan man inte ta det på mannen?
Har kvinnor större chans att få det? ”Utsatta” eller vad.
Tänker att han också borde ha en chans att få det. Han är äldre än mig med, inte så många år kvar att njuta av livet, strax över 40. (Skojar bara)
Men ni kanske förstår hur jag menar.
Om vi fokuserar på att sopa undan mina skulder kan vi ha en chans men hans är så höga och många att jag är rädd att jag släpper frivilligt för att rädda honom och att han sedan är tvungen att släppa ändå.
Det är dumt att inte rädda den som är anmärkningsfri tror jag när man kan välja.
Han verkar kunna tänka sig löneutmätning och att försöka få skuldsanering, är ju inget liv att betala 1 miljon i räkningar på två pers per år när hyran är 2000. Patetiskt.
Ni lär nog få släppa båda två, det kommer bli tufft med dom avbetalningarna ni har om en har löneutmätning.
 

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Ni lär nog få släppa båda två, det kommer bli tufft med dom avbetalningarna ni har om en har löneutmätning.

Ja okej men om vi säljer bilen och saker och jag får alla pengar från det för att vi släpper honom har mina utgifter minskat 13-15 000/månad.
Så då går jag runt med mina 16700 (föräldrapenning och underhåll, barnbidrag) och vi kan betala ner mina lån tills jag kan ta samlingslån nästa år.

Han skulle få behålla cirka 10 000-11 000 enligt uträkningen.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 956
Mottagna reaktioner
6 150
Poäng
3 907
Har inga kostnader direkt har mat betald på jobb och får extra pengar från skuldsaneringen som täcker bensinkostnaden till jobb. Jobbet betalar även min telefon, så av mina ca 6000 jag har över så går 2000 till exet ca 500 till mat på helgerna 112:- till a-kassan och resten ca 3000 använder jag till nöjen eller sparar. Är betydligt mer än jag haft över tidigare.

Lite sak samma här - mobil och bra körersättning betalt av jobbet... :) Kylskåpet ekar tomt sedan dottern flyttade - lever på sallader (eget val).
Allt varar mycket längre oxå såsom schampoo, balsam etc sedan dottern flyttade... ;) Rena rama ”lyxlivet” nu juuuu...
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 956
Mottagna reaktioner
6 150
Poäng
3 907
Ja okej men om vi säljer bilen och saker och jag får alla pengar från det för att vi släpper honom har mina utgifter minskat 13-15 000/månad.
Så då går jag runt med mina 16700 (föräldrapenning och underhåll, barnbidrag) och vi kan betala ner mina lån tills jag kan ta samlingslån nästa år.

Han skulle få behålla cirka 10 000-11 000 enligt uträkningen.

Ni lär dessvärre få sälja bilen likväl om Ni hamnar hos KF eftersom det verkar finnas ett ”bra” värde i den...så gör det själva innan Ni hamnar där...
 

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Ni lär dessvärre få sälja bilen likväl om Ni hamnar hos KF eftersom det verkar finnas ett ”bra” värde i den...så gör det själva innan Ni hamnar där...

Ja precis har tänkt göra det länge för att betala ner sms lån men det är jobbigt att städa och tvätta och fota och lägga upp. Ja, vi ska ju sälja den så jag kan använda pengarna till att betala mina bara 16 sms lån, betalade klart ett igår. :) bilen ska upp snabbt men det tar väl månader innan en skuld hamnar hos kronofogden?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Men spelar det någon roll om man släpper den med 750 000 i skuld och betalar ner den med bara 350 000 i skuld snabbt?
Jag tänkte eftersom att någon skrev att min utväg nog är skuldsanering, kan man inte ta det på mannen?
Har kvinnor större chans att få det? ”Utsatta” eller vad.
Tänker att han också borde ha en chans att få det. Han är äldre än mig med, inte så många år kvar att njuta av livet, strax över 40. (Skojar bara)
Men ni kanske förstår hur jag menar.
Om vi fokuserar på att sopa undan mina skulder kan vi ha en chans men hans är så höga och många att jag är rädd att jag släpper frivilligt för att rädda honom och att han sedan är tvungen att släppa ändå.
Det är dumt att inte rädda den som är anmärkningsfri tror jag när man kan välja.
Han verkar kunna tänka sig löneutmätning och att försöka få skuldsanering, är ju inget liv att betala 1 miljon i räkningar på två pers per år när hyran är 2000 t.ex.

Det finns en bestämmelse om att skuldsanering kan upphävas om man gynnat en viss borgenär för att få skuldsanering, så det kan vara dåligt
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Men spelar det någon roll om man släpper den med 750 000 i skuld och betalar ner den med bara 350 000 i skuld snabbt?
Jag tänkte eftersom att någon skrev att min utväg nog är skuldsanering, kan man inte ta det på mannen?
Har kvinnor större chans att få det? ”Utsatta” eller vad.
Tänker att han också borde ha en chans att få det. Han är äldre än mig med, inte så många år kvar att njuta av livet, strax över 40. (Skojar bara)
Men ni kanske förstår hur jag menar.
Om vi fokuserar på att sopa undan mina skulder kan vi ha en chans men hans är så höga och många att jag är rädd att jag släpper frivilligt för att rädda honom och att han sedan är tvungen att släppa ändå.
Det är dumt att inte rädda den som är anmärkningsfri tror jag när man kan välja.
Han verkar kunna tänka sig löneutmätning och att försöka få skuldsanering, är ju inget liv att betala 1 miljon i räkningar på två pers per år när hyran är 2000 t.ex.
Hade inte hela bilden när jag skrev att skuldsanering är vägen att gå. Trodde att utmätningen redan knackade på. Svårt att säga hur ni ska göra, vem som ska släppa och så. Klart är att ni oavsett måste sälja allt som går och att ni kommer att få leva på existensminimum ett bra tag när någon eventuellt släpper skulderna. Och tro inte att det går att släppa den enas skulder och samtidigt kunna betala hårt på den andras. Besök en budget och skuldrådgivare så snabbt som möjligt!
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Det finns en bestämmelse om att skuldsanering kan upphävas om man gynnat en viss borgenär för att få skuldsanering, så det kan vara dåligt
Hur menar du? Om Lilaros väljer att betala sina skulder och hennes man väljer utmätning och sedan skuldsanering? Hur kan det bli gynnande av borgenär?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp